luni, 24 octombrie 2011

Despre natura moarta si rigiditatea profesorilor de la arte - Niște naturi statice pe care le-am făcut pe la 17 ani când eram in liceu si mă pregăteam pentru facultatea de arte

Natura statica lampa desen in creion Natura statica19 Natura statica cu sifon si sticla de cola desen in creion

Acestea sunt 3 naturi statice pe care le-am desenat când aveam 17 ani si mă pregăteam sa dau la facultatea de arte. Natura statica nu e nici pe departe genul meu favorit dar le-am făcut pentru ca așa se cerea in școlile de arte, mai ales la admitere la UNARTE. Din fericire nu am făcut Tonitza ci am ales un liceu de matematica-informatica dar mama găsise un profesor de la Tonitza care mă pregătea pentru admiterea la arte. Mai jos sunt câteva desene făcute de acel profesor.

Natura statica desen Natura statica desen creioane colorate Natura statica desen de Cojocaru Natura statica in galben si negru desen de Cojocaru Natura statica vas Nud desen de Cojocaru Portret de Cojocaru

Fara sa mă laud privind aceste desene si creațiile mele observ o mare diferența. Ale mele sunt mult mai complexe in timp ce ale lui sunt simpliste, grosolane lipsite de detalii si făcute la repezeala. Spre deosebire de mine acest profesor folosea foarte multe linii drepte frânte si întrerupte ceea ce din punctul de vedere al școlilor de arta care mai degrabă strica talentele este corect dar din punct de vedere psihologic nu este deloc in regula, prezenta liniilor frânte si întrerupte putând indica lipsa de răbdare, instabilitate, agresivitate, impulsivitate etc.  Si in 2006 când am fost la cursul de la UNARTE profesorilor de acolo nu le plăcea ca folosesc prea multe linii curbe si nu linii drepte. Cu alte cuvinte ce e ok din punct de vedere psihologic nu este in regula din punct de vedere artistic la școlile si facultatile de arta fiind favorizați indivizii care au anumite probleme psihologice care se reflecta si in desen.  Si ne mai miram de ce se zice ca pictorii sunt nebuni.

Mi-a mai zis si un profesor de acolo ca la facultatea de arte nu sunt admiși cei mai talentați candidați ci cei mai ascultători care fac ceea ce le cer profesorii, nu ceea ce isi doresc ei. In acest fel facultatea de arte omoară creativitatea studenților si strivește talentele impunând un anumit stil,  doar câteva teme cum ar fi natura statica si portretele modelelor de acolo si o singura maniera de a desena si a picta.

Banala natura statica este ca un pat al lui Procust pentru tinerii artiști. Aproape toți profesorii de arte le impun elevilor sau studenților lor sa realizeze naturi statice in loc sa deseneze sau sa picteze ceea ce simt, ceea ce isi imaginează ceea ce vine din sufletul lor si acesta este doar unul dintre modurile in care profesorii zdrobesc creativitatea tinerilor. Din păcate acest lucru nu se întâmpla numai in domeniul artistic ci aproape in toate domeniile. Daca studentul vine cu ideea lui, de exemplu un anumit proiect de cercetare in domeniul biologiei sau al geologiei nu are nici-o șansa temele proiectelor de licența si de disertație fiind impuse de cele mai multe ori de profesori. Studentul este transformat intr-un simplu executant care face tot ce ii comanda profesorul, un papagal care cânta după cum ii dictează altii pierzandu-si propria personalitate.

Asta am simțit-o eu in facultate: faptul ca școala te invata in primul rând sa fii obedient, sa nu cumva sa ridici capul si sa lupți pentru ideea ta, sa faci doar ceea ce iti spun alții. Din acest punct de vedere școala seamănă foarte mult cu armata. Deși se spune ca invatamntul formează tanara generație in realitate mai ales in domeniul artelor lucrurile stau cu totul altfel scoala fiind cea care  ingradeste talentul si libertatea de exprimare artistica a tinerilor  aceștia fiind obligați sa meargă toti pe aceeasi linie, sa faca desene si picturi cat mai asemănătoare intre ele si lipsite de originalitate si individualitate.

Nu îmi pare rău ca nu am luat la UNARTE pentru ca nu mi-ar fi plăcut sa merg pe schemele lor rigide si sa-mi irosesc timpul si talentul făcând nu stiu cate naturi statice si portrete care seamănă izbitor de mult cu cele pe care le-au făcut mulți alții înaintea mea. Sunt sigura ca nu sunt singura care s-a saturat pana la refuz de naturi statice. A devenit deja plictisitor. Mereu aceleasi vase, aceleasi cani, aceleasi vaze cu flori, aceleasi obiecte redate cat mai fidel cum umbre si tot ce trebuie ca sa arate cat mai realist, aceleasi obiecte care in ziua de azi pot fi fotografiate cu orice telefon mobil sau camera digitala si e o pierdere de timp desenarea sau pictarea lor. Doar in școlile si facultative învechite si retrograde elevii si studenții sunt obligați sa-si irosească talentul pictând naturi statice peste naturi statice, toate banale si plictisitoare si nu sunt lăsați sa creeze ceea ce vor ei si ceea ce ar putea sa le placa si oamenilor obisnuiti care nu au nici-o tangenta cu domeniul artistic. După părerea mea arta fara creativitate nu e arta iar atunci când este inabusita creativitatea este distrus exact ceea ce este mai frumos in arta. Un artist care se rezuma la a face naturi statice in ultima instanta nu mai este un adevarat artist ci un robot care nu face altceva decât sa copieze in mod fidel o imagine pe care o vede in fata lui si toata munca lui ar putea fi înlocuita de o simpla apăsare pe butonul de fotografiat al unui telefon mobil sau al unui aparat foto.

Mai jos sunt niste naturi statice pe care am preferat sa le fotografiez in loc sa irosesc timpul talentul si materialele mele de pictura pictandu-le

Aranjament vegetal de toamna - Autumn still life Natura moarta - Toamna Natura moarta de toamna Natura statica de toamna

Natura statica cu portocale si flori Natura statica - Vaza cu flori fotografie

Niciun comentariu:

Related Posts with Thumbnails